Kilde, bilde: Stuart Mills |
En blogg er en form for kronologisk webside som en oppdaterer etter eget ønske.
Ordet er sammensatt av web+ logg, derav ordet blogg. Man kan skrive innlegg, såkalte poster, legge ut bilder og filmer slik at det blir en sammensatt tekst. “ Samansette tekstar er tekstar som kombinerar einingar som skapar meining på ulike måtar” (Løvland,2007:20) Utbredelsen av blogg startet for fullt på 2000 tallet som et medium alle kunne ta i bruk for å synliggjøre seg selv på internett.(Røys, Grande, 2009:20) Noen vil kanskje stille spørsmål om blogging fortsatt er aktuelt i en digital verden med stadig nye “produkter “ på markedet. Undersøkelser ifølge invespBlog viser at det pr i dag er 164 millioner blogger i verden og 29 % av disse er i Europa. Bare siden 12 juli 2011 er det laget 14 millioner nye blogger. Disse tallene kan en ta med en "klype salt" , da det er vanskelig å si eksakt hvor mange bloggere som egentlig fins. Jill W Rettberg (2008:29) sier blant annet dette om antallet:
Bloggen kan dermed sies å ha en viktig plass i den digitale sfæren som et presentasjons og dialogverktøy.I den offentlige verden blir barn og unge ofte tause i saker som angår dem, blogging kan være en viktig mediekompetanse som kan gjøre dem til mer kyndige e-borgere. (Vettenranta, 2007)
Lekltor Melby, E-koordinator ved Laksevåg Vgs i Bergen har et aktuelt innlegg om dette i Del&Bruk:"Vil du at fremtidens snekker skal blogge?" , som belyser viktigheten av at vi alle bør følge med på den digitale arena, også på yrkesfaglige skoler.
Blogging som fenomen er de fleste elevene godt kjent med. Noen blogger selv, mens andre følger med på forskjellige blogger. Når jeg spør elevene mine er det en del “rosablogger” som dominerer, definert som jenter rundt 16-20 år som er i overkant interessert i sminke og mote. Men de leser også en del personlige blogger som for eksempel en ungdom med kreft som beskriver sitt sykdomsforløp og ofrene fra Utøya sine fortellinger.
I den praktisk/teoretiske oppgaven foreslår jeg at elevene kan bruke mobiltelefonen til å ta de nødvendige bilder eller filmsnutter til bloggen. I følge Wold (2009:11) har 95 % av befolkningen mobiltelefon, og det er dermed et redskap , eller artefakt som er lett tilgjengelig for de fleste. I tillegg kan mange også laste opp poster på bloggen med mobilen, verktøyet Blogger har en egen mobilfunksjon på redigeringssiden. Smarttelefonene er i ferd med å bli ganske utbredt blant elevene mine, og da burde vi kanskje nyttiggjøre oss mulighetene detet verktøyet har.
En blogg kan sies å være såkalt dialogisk, definert av Harboe(2010) som at de ofte har hyppige referanser og hyperlenker til andre tekster på veven, og kan invitere til kommentering fra andre under innleggene. I tillegg ser jeg at elevene, når de er stolte av det de har laget gjerne tar opp mobilen for å ta bilde av det, så det kan være motiverende å presentere seg selv ikke bare gjennom tekst, men også bilder.
Jill Rettberg (2008:20) diskuterer også bruk av ordet sjanger i forbindelse med blogg: The difference between a medium and a genre has become blurred with the internet....blogs are a medium, not a genre." Den hurtige digitale omveltningen vi er inne i fører til at vi må tenke omigjen og skape nye begrep om tekst."Theories of meaning will have to be rethought and remade", sier Gunther Kress (2003:186).
"One problem is the number of inactive blogs. Many people will try to create a blog to see how it works, but then abandon the blog after a single post, or maybe after a week or two. Another reason why it's hard to track blogs accurately is that the internet is distributed and there is no central counting house for blogs."
Her er en oversikt over antall bloggposter som postes hver dag, det er ikke rent få!
Her er en oversikt over antall bloggposter som postes hver dag, det er ikke rent få!
Lekltor Melby, E-koordinator ved Laksevåg Vgs i Bergen har et aktuelt innlegg om dette i Del&Bruk:"Vil du at fremtidens snekker skal blogge?" , som belyser viktigheten av at vi alle bør følge med på den digitale arena, også på yrkesfaglige skoler.
Blogging som fenomen er de fleste elevene godt kjent med. Noen blogger selv, mens andre følger med på forskjellige blogger. Når jeg spør elevene mine er det en del “rosablogger” som dominerer, definert som jenter rundt 16-20 år som er i overkant interessert i sminke og mote. Men de leser også en del personlige blogger som for eksempel en ungdom med kreft som beskriver sitt sykdomsforløp og ofrene fra Utøya sine fortellinger.
I den praktisk/teoretiske oppgaven foreslår jeg at elevene kan bruke mobiltelefonen til å ta de nødvendige bilder eller filmsnutter til bloggen. I følge Wold (2009:11) har 95 % av befolkningen mobiltelefon, og det er dermed et redskap , eller artefakt som er lett tilgjengelig for de fleste. I tillegg kan mange også laste opp poster på bloggen med mobilen, verktøyet Blogger har en egen mobilfunksjon på redigeringssiden. Smarttelefonene er i ferd med å bli ganske utbredt blant elevene mine, og da burde vi kanskje nyttiggjøre oss mulighetene detet verktøyet har.
En blogg kan sies å være såkalt dialogisk, definert av Harboe(2010) som at de ofte har hyppige referanser og hyperlenker til andre tekster på veven, og kan invitere til kommentering fra andre under innleggene. I tillegg ser jeg at elevene, når de er stolte av det de har laget gjerne tar opp mobilen for å ta bilde av det, så det kan være motiverende å presentere seg selv ikke bare gjennom tekst, men også bilder.
Jill Rettberg (2008:20) diskuterer også bruk av ordet sjanger i forbindelse med blogg: The difference between a medium and a genre has become blurred with the internet....blogs are a medium, not a genre." Den hurtige digitale omveltningen vi er inne i fører til at vi må tenke omigjen og skape nye begrep om tekst."Theories of meaning will have to be rethought and remade", sier Gunther Kress (2003:186).
.
Kilde, presentasjon:http://www.slideshare.net/suziea/blogs-wikis-and-web-20-tools-in-education-presentation hentet 16.02.12
Blogg og bloggverktøy.
Blogg og bloggverktøy.
Elevene skal i en egenprodusert blogg levere inn en praktisk/teoretisk oppgave, hvor de dokumenterer både med tekst og bilder, eventuelt video. Photostory kan også være en måte å fremstille bildene på.I tillegg kan de bruke det digitale verktøyet Mat på Data for å regne ut næringsinnhold i rettene. I stedet for bare å bruke verbaltekst kan de også lese inn og forklare muntlig. Dermed blir dette en fagblogg i programfaget helsefremmende arbeid. Den kan være en hjelp for elevene når de skal forberede seg til eksamen, da de kan
gå bakover og se på hva de har gjort i løpet av året.
Jeg har valgt en åpen arena i dette tilfellet www.blogger.com. Det kan diskuteres om det er lurt å eksponere elevenes resultater på denne måten, og en kan gjøre bloggene mer lukket hvis det er grunner for det. Det går også an å ha sider og/eller innlegg som er passordbeskyttet, og det kan jo være en ide hvis elevene er redde for at noen skal plagiere besvarelsen før de er bedømt. Noen elever er også redde for å bli kopiert av andre, en løsning kan da være at bloggene først er åpne bare for meg og den som skal kommentere, og frigjøres for de andre etter vurderingen.
Det er på nettet elevene befinner seg til daglig, og da bør vi kanskje som lærere også bevege oss inn i dette rommet fra vår tildels lukkede LMS tilværelsen, og vise elevene en fornuftig bruk både av dette og andre alternative verktøy.
Som Vettenranta(2007:54) sier om elevene: “I deres bevissthet har det oppstått vanntette skott mellom det som tilhører skolens verden, og den verden de ferdes i utenfor skoletid , og de klarer ikke å etablere forbindelseslinjer.” Hun argumenterer for en mer dialogisk mediepedagogikk og sier :…”verden er i utvikling , hvor både lærere og elever må “finne opp verden og seg selv på nytt”. (ibid:107).
Ordet literacy, sier Sâljø (2004:195) innebærer kjennskap til hvordan en bruker tekst i ulike sammenhenger, innsikt i hvordan ulike sjangre er bygd opp, og kunnskap om hvordan en skifter mellom tekst, tale og handling i ulike virksomheter. En blogg kan sies å være et eksempel på dette.
Ved å bruke blogg bør vi også spørre oss om teknologien virkelig gjør at eleven tilegner seg mer kunnskap eller blir bare eleven flinkere til å uttrykke seg? (Skogseth &Østerud 2008:109)
Det er på nettet elevene befinner seg til daglig, og da bør vi kanskje som lærere også bevege oss inn i dette rommet fra vår tildels lukkede LMS tilværelsen, og vise elevene en fornuftig bruk både av dette og andre alternative verktøy.
Som Vettenranta(2007:54) sier om elevene: “I deres bevissthet har det oppstått vanntette skott mellom det som tilhører skolens verden, og den verden de ferdes i utenfor skoletid , og de klarer ikke å etablere forbindelseslinjer.” Hun argumenterer for en mer dialogisk mediepedagogikk og sier :…”verden er i utvikling , hvor både lærere og elever må “finne opp verden og seg selv på nytt”. (ibid:107).
Ordet literacy, sier Sâljø (2004:195) innebærer kjennskap til hvordan en bruker tekst i ulike sammenhenger, innsikt i hvordan ulike sjangre er bygd opp, og kunnskap om hvordan en skifter mellom tekst, tale og handling i ulike virksomheter. En blogg kan sies å være et eksempel på dette.
Ved å bruke blogg bør vi også spørre oss om teknologien virkelig gjør at eleven tilegner seg mer kunnskap eller blir bare eleven flinkere til å uttrykke seg? (Skogseth &Østerud 2008:109)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar