lørdag 18. februar 2012

Merverdi og Oppsummering

 



Merverdi

En blogg kan brukes i mange fag.
Den kan være utgangspunkt for bruk av ulike digitale verktøy som f.eks Glog, Animoto, vurdering av spill, samt de ulike merverdiene vi finner når elevene har en gmailkonto; som for eksempel også innbyr til alternativ kommunikasjon både ved telefon og chat.
Det kan legges ut tekster på engelsk i engelskfaget, vurderinger i samfunnsfag og den kan også brukes som logg når de er ute i praksis . Tverrfaglig samarbeid mellom lærerne burde være enkelt og transparent med blogg og kan fremme gode didaktiske opplegg.  “Har man norsk på yrkesfag , må bloggen være et ypperlig medium for å yrkesrette faget ved at eleven for eksempel fotograferer og kommenterer det de holder på med å lage”(Harboe 2010:101)
En blogg vil også være en mulighet for læreren til å se den "stille" eleven, mange elever som sliter med det skriftlige kan få en anledning til å vis andre sider ved seg selv. En blogg kan også gi en mulighet for foreldrene til å følge elevens læringsprosess, og  for læreren til å reflektere over sin undervisning.
Bloggen kan også være  en terskel og en mulighet for eleven til å danne seg sitt eget personlige læringsmiljø (PLE). Dette kan romme flere funksjoner, som blogg,e-post, bokmerker ,RSS og samskrivingsverktøy.(Østerud,2009)
Når elevene går ut i lære etter to år har de fortsatt faglige oppgaver å løse frem til fagbrev og kunne hatt god nytte av fagbloggen sin. En webbasert blogg kan være en del av porteføljen som synliggjør og presenterer eleven. Det kan også være en motivasjon for eleven til å starte en fagblogg og sette denne i  et perspektiv.
I elevenes praksisperiode i år skal 4 av disse være utplassert i Spania. De får da i oppgave å lage en "reiseblogg" slik at resten av klassen kan følge med, samtidig blir dette en refleksjons og dokumentasjonsarena for elevene.
Bloggen  gir eleven en mulighet til å se hvordan man kan bygge på sine erfarte kunnskaper, altså oppfordre til metakognitivitet, noe som kan bidra til bedre kjennskap til sine egne og andres læringsstiler.
En blogg kan også brukes som en mappevurdering. Fagerbakk(2008:166) skriver om slik bloggaktivitet i et forsøk og kaller den et prosessuelt arbeid med to viktige læringsresultat: en didaktisk modell til bruk i klasserommet og som en innlevering av obligatorisk mapppearbeid. Ikke ulikt denne oppgaven, altså.


Oppsummering

I denne oppgaven har jeg satt en del teori ut i praksis med forankring i LK06 læreplanene og kompetansemålene i programfag, samt sett dette i sammenheng med de nyeste rammeverkene fra Utdanningsdirektoratet. Jeg har reflektert over begrepet sammensatte tekster, samt utviklet meg på bruk av blogg som  digitalt verktøy. Jeg ser at jeg kan bli i stand til å skape/designe gode læringsbaner i pedagogiske rammer.
For å være forbilder for elevene tror jeg ikke det nytter hvis ikke vi også bruker disse aktivt. Jeg kommer til å bruke blogg mer, både personlig og faglig sammen med elevene.
Som Krumsvik (2007:69)sier: "Vi må bli flytande og lære ved å bruke."  Vi må "tørre" å være aktive e- borgere , og kanskje er det nettopp det som skal til for å vise flere sider av skolen enn det som  kommer frem i media - økt transparens.

Jeg har også vært inne på  hvor fort utviklingen går, som omtalt i dette blogginlegget om digital kompetanse.
I læreboka som elevene har i dag står det en oppgave: "Gå til biblioteket på skolen og se om du kan finne den siste utgaven av ernæringsmeldingen."
Dette viser hvor fort endringene skjer, i stedet kan de nå finne den siste utgaven på kostwikien , og holde seg oppdatert via bloggen sin på fagområder.
Oppgaven har synliggjort en god del utfordringer både når det gjelder nettetikk og jus ved å slippe eleven ut på nettet. Videre må man også vurdere arbeidsmengden med å følge opp bloggene til elevene.

Den lineære tidsalder overtas nå av  det multimodale tekstlandskapet. En nettside kan ha 15 ulike innganger i stedet for den ene lineære. Vi leser bilder på mange måter, og om  uttrykket "et bilde kan si mer enn 1000 ord ", sier Løvland (2010:24) : "Det er kanskje rettere å seie at et bilde kan uttrykke noko anna enn 1000 ord fordi det har ein annan modal affordans." (det som er mulig å uttrykke gjennom en modalitet) I denne bloggen har jeg brukt en del personlige bilder som ikke nødvendigvis er ikt relatert, men som skal minne oss på at vi også har et "sammensatt liv" og ansvar for andre også utenfor den digitale verden.
At bilder og multimodalitet vil prege fremtidens websider viser det siste skuddet på stammen i webdesign - Pinterest - et slags bilde "pinboard"  som prioriterer bilder fremfor tekst. Her pågår det en het diskusjon om opphavsrett og lovlighet for slik publisering av andres bilder.
Blogging er også en viktig del av webben og fremtidens yrkesliv, illustrert med denne infografen .
Når det gjelder gjennomføring med elevene med denne oppgaven er vi ennå i startfasen , elevene har hatt teaterforestilling som prosjekt og timer har blitt forskjøvet. Jeg ser at dette burde være planfestet nokså tidlig i skoleåret, slik at vi kan gjøre nytte av bloggen fortløpende. .
 Det hadde vært en fordel å hatt elevene i flere fag, slik at vi kunne få en gjennomgående bruk.,også i forbindelse med teaterforestilling. Jeg ser også nødvendigheten av at lærerne på teamet kunne hatt dette som en felles oppgave og satsingsområde, og vil gå inn for det neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar