lørdag 18. februar 2012

Læringsteori


 

Dagens situasjon krever at vi sammenstiller element fra ulike læringssyn.(Bostad & Sigmundson, 2004:108).

Vygotsky.Kilde:
http://bit.ly/zpg9nF
Jeg vil derfor vise til noen ulike læringsteorier her, som kan brukes i forbindelse
 med blogg.
Østerud (2008) viser i sin bok til Lave og Wenger som peker på at det er om å gjøre å skape en fellesfølelse i klasserommet, samtidig som den enkelte får rom til å kunne bidra med sitt. Elevene deltar i hverandres læring og sammen kan de konstruere ny. I den aktuelle oppgaven her  jobber de sammen med å dokumentere hverandres arbeid med bilder og legge kommentarer i kommentarfeltet. Ved å bruke Google sin bloggertjeneste kan også elevene få  tilgang til samskriving i Googledocs i andre oppgaver. Vygotsky kalte dette en sosialkonstruktiv læringsmåte, hvor elevene i fellesskap danner kunnskap. Han vektla betydningen av språket som grunnlag for læring. En fagblogg gir eleven mulighet til å uttrykke og transformere kunnskap for så å fornye denne.(Rismark &Lyngsnes ,2007) Elevene lærer å lære og har en dialog med sin egen og andres tekst. Han var også opptatt av elevens" proksimale utviklingssone"der en elev ved hjelp av en mer kompetent "andre" går inn i en læringssituasjon som utvider kompetansen til denne.
En blogg kan også sies å være det Vygotskij kaller et støttende læringsstillas som fungerer som en hjep til å nå læringssmål, fungere som et redskap og er tigjengelig etter behov. (ibid)

Jean William Fritz Piaget
Jean Piaget, kilde: Wikipedia.

En kan og trekke linjer til Piagets konstruktivistiske læringssyn ved bruk av blogg. Han beskriver læring som en aktiv konstruksjonsprosess der elevene tar imot informasjon, tolker den , knytter den sammen med det de alt vet og reorganiserer de mentale strukturene om nødvendig for ny forståelse. (Dysthe 2001:38) Ved å tolke kunnkap, omformulere og reflektere i postene på fagbloggen kan eleven få ny kunnskap.
Vygotsky er den som brakte ordet mediering inn i læringsprosessen, forklart som alle typer hjelp og støtte enten i form av personer eller redskaper (artefakter). Disse redskapene inneholder tidligere generasjoners erfaringer og innsikter som vi utnytter når vi bruker disse til nye ting (Dysthe, 2001:46)  Det kan også være psykologiske verktøy som språk, tegn,og symboler.(Rismark &Lyngsnes, 2007)
Her kan en se på datamaskinen, mobilen  og bloggen som artefakter, samt hvordan disse blir brukt til å konstruere ny kunnskap ved hjelp av støttestrukturer som lærer og medelever. En blogg kan avstedkomme rask tilbakemelding, såkalt formativ vurdering og gjøre underveisvurderingen enklere. Den vil også tilby et handlingsrom der "Lærerens litterært trenede dømmekraft og refleksjon kan møte elevenes mer intuitivt beherskelse av ferdigheter og verktøy" (Liestøl 2009:104). Vettenranta (2007:116) beskriver denne utviklingen fra en dialogisk læringsteori til en dialogisk mediepedagogikk hvor undervisningen blir mer interaktiv og opplevelsesorientert.

Google docs in plain English:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar