lørdag 18. februar 2012

Etikk,jus og opphavsrett

 



Ved å bruke bloggmediet er det en rekke problemstillinger når det gjelder både lover og regler som eleven bør vite om. Dette er en del av danningsprosessen og også et delmål når det gjelder å bruke blogg.
Foto: Hilde R Anfindsen
 Når det gjelder åndsverksloven er det særlig viktig i forhold til elevers ukritiske klipp og lim fremgangsmåte, også når det gjelder bilder .
Videre er det spesielt viktig for alle unge, og særlig disse som skal bli barne og ungdomsarbeidere å kjenne til bloggplakaten. Googles Terms of use er også lurt å gå gjennom med elevene før de lager en blogg. Strengt tatt kan en ikke tvinge en elev til å lage en åpen blogg, det setter personvernloven en stopper for. Mer om det kan leses på personvernskolen.no. et alternativ kan da være å ha en lukket blogg , eller levere materialet inn på Its learning til lærer. Jeg merker meg at i det nye rammeverket til UDIR(2012:6) skriver de
 under digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter  om kommunikasjon "ulike mottakere". 
 Om ferdighetsnivå på kommunikasjon s 7: "Nivå 3: Bruker ulike digitale verktøy og medier for å formidle et budskap både i en en-til-en og i gruppekommunikasjon". Så heller ikke her kommer det klart frem om nettpublisering kan pålegges elevene.
En annen betenkelighet ved å slippe elevene ut i bloggosfæren med en blogg som er initiert av skolen er for eksempel hvis elever skulle mobbet hverandre på denne bloggen. Selv om eleven er gammel nok til å eie bloggen, påhviler det også skolen et visst ansvar. Det er viktig å poengtere for elevene at fagbloggen skal brukes til fag, og ikke personlige utenomfaglige aktiviteter. Det pågår nå en diskusjon om bruk av google apps i kommuner, og det er også diskutert på lærernes nettverk  Del&Bruk hvor en tar opp  spørsmålet om sensitive opplysninger i forhold til elever.
Hoem og Scwebs((Tønnessen,red: 2010:258)) stiller imidlertid spørsmål ved om ikke skoleverket bør utfordres sterkere til å utvikle og ta i bruk verktøyer som tar vare på læringspotensialet i de publiseringsformene som unge allerede er fortrolig med.
Nettsiden  Du bestemmer har også mange gode råd både når det gjelder mobbing på nett og nettbruk generelt. Barneombudet har også noen gode bloggtips .
Elever som skal jobbe i barnehage kan lese mer om barnehageblogging på IKT senteret sin side .
 I bloggen til Myrullhagen barnehage  demonstreres det tydelig hvor nøye de er med ikke å vise barnas ansikter på bildene. De er også et godt eksempel på en svært IKT aktiv barnehage, de har også lagt ut bilder av matlaging som kan relateres til det samme de gjør i den praktisk/teoretiske oppgaven.
 Det vil jeg poengtere i oppgaven elevene skal gjennomføre; at det ikke er nødvendig å eksponer seg selv, heller produktet de lager. En trenger ikke vise ansiktet når en filmer eller tar bilder av matlaging og hender som arbeider er ikke identifiserbare på samme måte. Det er heller ikke nødvendig å bruke fullt navn, fornavn holder.
 I tillegg er det viktig å vise eleven bruken av Creative commons , og nettsteder hvor de kan finne “lovlige” bilder, musikksnutter og lignende. Ndla har også en forklaring på creative commons på norsk.
 Clara.no har en grei forklaring på riktig bruk av bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar