lørdag 18. februar 2012

Læreplaner


 


"Hodefoting" Elevarbeid.
Foto: Hilde R Anfindsen

I den generelle Læreplanen for Kunnskapsløftet, LK06, nevnes fem grunnleggende ferdigheter; å kunne lese, utrykke seg skriftlig og muntlig, regne og å kunne bruke digitale verktøy. Den femte basisferdigheten er utdypet slik i Vg2 (2007) læreplanen for barne og ungdomsarbeideren: ”Å kunne bruke digitale verktøy i Barne og ungdomsarbeiderfaget innebærer kreativ bruk av digitale medier i den praktiske yrkesutøvingen. Digitale verktøy anvendes i dokumentasjon, prosjektbeskrivelser og referater, og ved innhenting av fagstoff”.
I den praktisk/teoretiske oppgaven skal de gjøre nettopp dette, de dokumenterer med bilder, de henter inn fagstoff og de beskriver "prosjektet" sitt - matlagingen og serveringen.
I Vg3 læreplanen(som er laget et år senere, i 2008) er det føyd til dette etter denne setningen: Det innebærer også å veilede barn og unge i bruk av digitale verktøy. Denne læreplanen brukes også i PTF faget på vg2. Dagens læreplaner blir fort utdaterte , spesielt når det gjelder digitale kompetansemål.
Det er i den forbindelse nylig laget et etterlengtet og interessant rammeverk for grunnleggende ferdigheter av utdanningsdirektoratet som skal brukes for å utvikle og revidere læreplaner for fag i LK06, hvor IKT senteret har vært med og bidratt. Her er digitale ferdigheter satt opp i en matrise, i ulike nivå.

Verket (2012:7)sier b.l.a dette om digitale ferdigheter: "Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, skape digitale produkter og kommunisere. Digitale ferdigheter innebærer
også å utvikle digital dømmekraft gjennom å tilegne seg kunnskap og gode strategier for
nettbruk.
Ved å ha en åpen blogg som i den praktisk/teoretiske oppgaven og la  elevene  publisere for andre oppøver vi den digitale dømmekraften.
Kan vi snakke om digital danning  og gode strategier for nettbruk hvis vi ikke slipper elevene ut for å trene i det digitale selskapsrommet? Selv om de fleste elevene er på sosiale nettverk betyr ikke det at de er fullbårne ”digital natives”. Hvis disse elevene senere skal være i stand til å veilede barn og unge i bruk av digitale verktøy krever det at de kan en del om ulike sider ved dette.
Elevene er ofte vant til å konsumere på nett, en blogg vil gjøre dem til produsenter av kunnskap hvor læringen blir en mer dynamisk prosess. Bloggen er en form for kommunikasjon med utenverdenen. Ole Erstad(229:101) definerer digital kompetanse som “ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunn.
Ferdighetene er i det tekniske som å lage en blogg, kunnskapene er faget som den skal fylles med og holdningene dannes underveis ved bruken - refleksjoner, tilbakemeldinger, innhenting av fagstoff og bruk av kildemateriell. Bruk av sosiale medier som Twitter og Facebook hvor elevene vanligvis bare skriver korte tekster vil, sammen med blogg kunne danne et nettverk som knytter sammen disse verktøyene på en meningsfull måte. Fremover kan det og godt hende at disse smelter sammen.
I læreplanen for Barne og Ungdomsfagarbeider  står det at helsefremmende arbeid handler om…hvordan barn og unge utvikler evne til å ta medansvar for eget liv, og hvordan de bruker sine ressurser og sitt sosiale nettverk”. Å lage en blogg for å utvikle, vurdere og ta i bruk digitale ressurser vil være en måte å belyse hva faget handler om, ta ansvar for sin opplæring og sine holdninger og meninger.
Som lærere kjenner vi på hvordan læringsarenaene er i ferd med å endre seg og dette må selvsagt inn i fagene på denne linjen. Digitale verktøy er på full fart inn i barnehagene og dette må elevene være kjent med. Det jobbes nå med digital språkopplæring i barnehagene og utprøving av multimediale virkemidler. Flere forsøksprosjekt er i gang, det ser vi i bloggen fra Myrullbråten barnehage.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar