lørdag 18. februar 2012

Praktisk/teoretisk oppgave

 

2HSBA: Helsefremmende arbeid. Praktisk/teoretisk oppgave:
Sunne fiskeretter og desserter for barn. Presentasjon i blogg. 

Foto:Hilde R Anfindsen

 Teoridel:. Velg en fiskerett og dessert (til 2 personer)som er i tråd med ernæringsanbefalingene.
 Begrunn oppskriftsvalget ditt. Ta f.eks med hvorfor vi bør oppmuntre barn til å spise mer fisk og andre valgte råvarer. Bruk gjerne Mat på Data til å regne ut næringsinnholdet pr.porsjon. Rettene skal serveres din medelev som kommenterer utseende, smak og servering av maten i kommentarfeltet på bloggen din.




Svaret skal leveres som et blogginnlegg i din blogg.
Overskrift på innlegget skal være:
Hvorfor bør barn spise mer fisk?
Gi forslag til hva man kan servere for å få barn til å spise mer fisk.
Ta med oppskrift og bilde av de ferdige rettene. Du skal også kommentere hva du synes om utseende, smak og reflektere litt om hvordan du synes det gikk, i kommentarfeltet. Var det noe du ville gjort annerledes, og hvorfor?
Teori teller 40% , Praktisk 40% , bloggen 20%.

-------------------------------------------------------------------------------
Læringsmål:

  •   Se sammenheng mellom praktisk arbeid og teoristoff.
  •   Kunne velge og behandle råvarer på riktig måte
  •   Evne til å planlegge og jobbe selstendig 
  •   Lage trygge og sunne måltider for barn og unge i tråd med norske anbefalinger for ernæring og      
  •   Praktisere god hygiene  
  •  Bruk av digitale verktøy i kommunikasjon, prosjektbeskrivelser og referater, og ved innhenting av     fagstoff.
 Læringsstrategier :
Se videoene om google mail og Hvordan lage blogg
 Les retningslinjene for kosthold på kostwikien.
Bruk data/kokebøker og finn aktuelle oppskrifter. Hovedrett og dessert – du finner masse oppskrifter på nett og i kostwikien vår, samt kokebøker. Les denne: Imponerer med fiskespising
Ta bilde av de ferdige rettene med mobilen din eller du kan låne kamera hos meg, dette kan "gjesten"din hjelpe til med. Nb! Det kan være lurt å tenke på dette når det gjelder bruk av mobiltelefon på kjøkkenet  og hygiene.

Vurderingskriterier:
Laveste grad av måloppnåelse (karakter 2) ha kjennskap til og kunne lage ulike måltider. Ha kjennskap til regelverksom beskriver riktig mat. Utvise noe hygiene.
Middels måloppnåelse:(karakter 3-4) Lage trygge og sunne måltider for barn og unge.Utvise god hygiene. Følge norske anbefalinger for ernæring.  Kunne bruke digitale verktøy til å beskrive dette.
Høy måloppnåelse: (karakter 5-6): lage og vurdere ulike kostråd ut ifra anbefalingene.Velge de som er trygge og sunne i tråd med god ernæring og relevant regelverk.Utvise meget god hygiene. Kunne bruke digitale verktøy til å beskrive og reflektere over oppgaven.
Vurdering av blogg – se eget oppsett under.

Tips til  kilder: Læreboka Helsefremmende arbeid og Yrkeslæreboka . Se http://kost.wikispaces.com// her ligger linker til b.l.a anbefalinger, oppskrifter og Mat på Data. Fremgangsmåte for å lage blogg med http//:blogger.com. Kokebøker, brosjyrer, internett


Vurdering - blogg
Vurdering av kostblogg
Veldig bra
Mindre bra
Merknader,
Elev:

Forståelse for teknologien
Bruker et aktivt valgt design.
God orden, struktur
Mye rot og rar formatering.




Tittel,overskrifter
På bloggen og innlegg.

Tittelen på bloggen har faglig mening
Overskriftene er brukt i forhold til innhold.

Tittelen har lite  med innholdet å gjøre.Inndelingen er uoversiktlig.


Orden på bloggen



Alt i bloggen (bilder,tittel)viser at dette er en fagblogg som handler om kost.
Utformingen er forvirrende og gjør innholdet uklart om hva dette handler om.


Bildebruk




Bruker bilder aktivt for å gi mening og innhold. Teksten og bildene har god sammenheng/utfyller hverandre.
Bruker ikke bilder.
Bildene har ingen sammenheng med innholdet og har ingen ekstra mening.


Teksten



Innholdet svarer på oppgaven og læringsmålene.
Lite eller ingen skrivfeil. Bruker hyperlinker hvis det er aktuelt.

Uklart. Lite mening.
Svarer ikke på spørsmålet/læringsmålene.
For kort eller for langt.

Kilder
Oppgir kilder både til tekst og bilder
Oppgir få eller ingen kilder

Kommentarer
Har respekt for mottaker,konstruktiv. Vennlig,positiv.
Tilfeldige og irrelevante kommentarer. Lite positiv.


Vurderinger og tilbakemeldinger, kommentarer av meg:

I kommentarfeltet på bloggen vil jeg ikke gi personlig tilbakemeldinger til elevene, men generelle  kommentarer og enkle fremovermeldinger av positiv karakter . Resten gjør jeg i Its learning.

Når eleven har opprettet bloggen sender de nettadressen til meg slik at jeg kan legge de inn i Google reader, og bli oppdatert på elevenes  poster. Jeg tror det er viktig å gi elevene noen vurderingskriterier på forhånd, slik at de ser hva som forventes. Jeg tenker spesielt på dette med bruk av bilder som i enkelte presentasjoner de lager ikke henger sammen med eller gir ekstra mening til teksten i det hele tatt. Som Løvland (2007:140) uttrykker det: "Dersom teksten skal vurderast , bør utnytting av modal affordans og det multimodale samspelet vere ein del av det vurderingsgrunnlaget elevane kjenner."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar